Tags: redactare, clienti, anunturi publicitare, textul publicitar, afacere

 

Felicitari! Ai alcatuit o strategie de publicitate care nu poate da gres. Ai o idee extrem de puternica. Ai creat un titlu care sare in ochi. Ti-ai prezentat mesajul intr-un format vizual senzational. Acum potentialii clienti pot citi textul si tu esti gata-gata sa obtii afacerea si sa aduni profiturile. O, ce zi minunata!

 

Nu neaparat. Ce se intampla daca textul tau nu incepe cu titlul sau cu subtitlul, iar cititorii nu reusesc sa vada legatura dintre acestea? Ce se intampla daca textul tau este atat de plictisitor incat cititorii se grabesc sa intoarca pagina? Ce se intampla daca nu oferi suficiente informatii in textul tau? Ce se intampla daca cititorii il citesc, dar raman "paralizati" si nemotivati? Ce se intampla daca promite cititorilor multe avantaje, dar nu rezolva niciuna dintre problemele acestora? Ce se intampla daca pur si simplu nu este convingator?


 
Exista in mai multe locuri decat indraznesti sa iti imaginezi fire ascunse ale unei bombe ce pot arunca in aer eforturile tale in domeniul publicitatii. Trebuie sa ai mare grija sa nu le atingi, sa nu provoci nicio explozie si sa lasi textul sa ii conduca pe potentialii tai clienti drept catre acel magic moment al cumpararii. De exemplu, anuntul tau, perfect pentru o revista economica, nu va da rezultate daca va aparea in alt gen de revista.

 

Ca sa-ti fie mai usor, iti prezint mai jos zece caracteristici esentiale ale unui text. Acesta ar trebui sa fie: usor de citit, informativ, clar, onest, simplu, conform cu strategia, motivant, competitiv, concret, credibil.

 

Daca textul tau se caracterizeaza doar prin unul dintre cele zece lucruri de mai sus, dispui de un start potrivit pentru a crea un text bun, poate chiar grozac. Nu lasa niciodata ca reclama ta sa sune ca o reclama, dar nu ascunde faptul ca este un anunt publicitar. Poti fi mandru de aceasta, dar demonstreaza-ti mandria printr-un text proaspat, usor de citit, care sa ii faca pe oameni sa il observe, sa citeasca, apoi sa cumpere si sa recomande.

 

Cel mai grozav lucru in legatura cu redactarea: orice este potrivit. Nu exista formule - de fapt, cu cat ai mai putine reguli, cu atat mai bine. Nu exista reguli de redactare, dar exista zece secrete de aur ale redactarii care te pot pune pe drumul cel bun.

 

1. Verbele activeaza anunturile publicitare. Asa ca foloseste verbele la diateza activa. Fa-o acum. Scrie un text mai bun. Fii foarte atent. Acestea sunt propozitii scurte, cu verbe ce motivează actiunea. Ele nu stau pe loc. Alearga, nu merg.


2. Foloseste adjective, dar cu moderatie. Trebuie sa fii selectiv in această zona. Adjectivele trebuie sa clarifice, sa informeze, sa emotioneze, dar niciodata sa exagereze. Adjectivele au tendinta de a deveni mai tendentioase decat alte cuvinte si este inteligent sa eviti un astfel de text. Un dictionar te ajuta sa produci un text variat, dar contine multe cuvinte demodate si necunoscute, asa ca foloseste-l cu grija.


3. Nu omite adverbele. Textul original al reclamei firmei Federal Express era: "Trebuie sa fie aici cat ai bate din palme". Două adverbe au transformat acest rand intr-unul clasic pentru publicitatea Statelor Unite ale Americii: "In mod absolut, categoric, trebuie sa fie aici cat ai bate din palme".


4. Creeaza clisee originale. Poti crea o fraza intr-un mod in care nu a mai fost niciodată scrisa, dar nu trebuie sa recurgi la clisee demodate. Supa Campbell, spre exemplu, a fost descrisa de catre creatorii ei ca fiind "o mancare tandra si iubitoare" - un cliseu original. Sarcina ta: sa creezi clisee noi de fiecare data cand scrii.


5. Scrie cu o atitudine pozitiva. Aproape orice abordare negativista va fi asociata cu produsul tau. Evita acest lucru. Avis spunea "Am incercat si mai din greu", pentru a face ca lucrul negativ - a fi pe locul doi - sa se transforme intr-o atitudine pozitiva. O reclama pentru un trabuc altadata faimos spunea: "Nu te face sa scuipi. Nu te face sa salivezi". Cititorii si-au amintit scuipatul si saliva, dar nu si trabucul. Iata de ce trabucul candva faimos este acum unul de mult disparut.


6. Fa in asa fel incat fiecare propozitie sa conduca la propozitia urmatoare. Aceasta ofera fluenta textului si face sa fie citit pana la sfarsit.


7. Leaga tot ce spui de titlul si ideea principala. Oamenii sunt prea ocupati pentru a se pierde in amanunte, asa ca treci la chestiune si ramai acolo. Oamenii vor aprecia acest lucru citind si intelegand tot ce spui. Poate ca vor si cumpara lucrul caruia ii faci publicitate.


8. Fii atent la rime, la jocurile de cuvinte si la scrisul istet. Acestea sunt poate distractive pentru cel ce scrie, chiar distractive pentru cel ce citeste, dar sunt in afara subiectului si stau in calea cursivitatii textului. Vrei ca oamenii sa isi aminteasca jocul tau de cuvinte sau oferta facuta?


9. Nu iti face griji in legatura cu propozitiile eliptice. Uneori ele fac textul inteligibil. Si clar. Si chiar motivant.


10. Dupa ce ai scris textul, incearca sa il rescrii. Adesea in acest mod se obtin cele mai bune texte. Vei scrie texte scurte si te va ajuta sa tai fara mila din text, de obicei cel mai bun lucru de facut.


Mark Twain spunea candva: "Elimina fiecare al treilea cuvant. Acest lucru confera scrierii o vigoare remarcabila". Twain nu se referea la reclama, dar avea dreptate. Anuntul tau va fi pe masura celui mai slab element din text. Nu lasa niciodata ca acesta sa fie textul tau.


Cuvintele magice sunt mai mult decat cuvinte obisnuite. In textul publicitar, ele au o forta imensa.

 

Autor: Cristian Toma

 

|
|
Va rugam introduceti numele!

Adauga comentariu


Numele dvs:

Comentariu:

Verificare:




RSS 2.0 - Blog.ideideafaceri.ro Flux RSS | Ajutor

Idei de afaceri | Cum sa incepi o afacere | Afaceri mici | Afacerea ta | Afaceri profitabile | Leadership/management | Marketing | Bani si fonduri europene nerambursabile | Editorial