Tags: manager, manager bun, afacere, afaceri, manegement

In ziua de azi, oricine este, mai mult sau mai putin, manager. A fi un bun manager este o arta si inseamna a face fata problemelor si a le rezolva suficient de bine incat sa-ti asiguri reusita. Inseamna succes obtinut mai degraba prin munca decat prin noroc. Inseamna diferenta dintre a obtine ceva la un standard satisfacator si a nu obtine nimic. 

Cu toate acestea, pentru multi, activitatea unui manager (bun!) tine de domeniul magiei. Exista, intr-adevar, niste secrete pe care le cunosc numai managerii si la care un muritor de rand nu va avea acces in veci? Nici vorba! Trebuie, pentru a deveni un bun manager, sa-ti vinzi sufletul, precum Faust? Nici pomeneala! 

In spatele acestei notiuni se afla (pe langa cateva aptitudini) multa, multa munca. Iata, in urmatoarele pagini, care sunt principalele activitati cu care se indeletniceste un manager - sau ce trebuie sa faci si ce trebuie sa stii pentru a fi un bun manager, precum si care sunt principalele obstacole pe care trebuie sa le depasesti.

Ce face, de fapt, un manager?
Oricine doreste sa duca la bun sfarsit o sarcina manageriala (conducerea unei afaceri, furnizarea unui serviciu etc.) trebuie sa se ocupe de anumite functii-cheie fara de care obiectivele sale finale nu pot fi atinse.

Daca vrei sa fii un bun manager, trebuie neaparat sa consumi o buna parte din timpul tau pentru a indeplini urmatoarele functii:

Planificare: presupune definirea scopurilor, realizarea de prognoze si de planuri pentru a fi sigur ca vei face lucrurile potrivite, in ordinea potrivita. 

Organizare: presupune luarea de decizii cu privire la ce trebuie facut si cui urmeaza sa-i incredintezi fiecare sarcina.

Dirijare: presupune instruirea, coordonarea, motivarea si conducerea oamenilor.
Control: presupune sa fii atent la tot ce se intampla si sa te asiguri ca totul decurge conform planului. Acesta este un proces circular; totul este in echilibru si fiecare functie manageriala depinde de indeplinirea cu succes a celorlalte. 
Am putea spune ca fiecare dintre ele reprezinta o bucata dintr-un cerc care este repetat in mod continuu. 

Planificarea
Ca sa fii un bun manager trebuie, in primul rand, sa planifici. Iar ca sa planifici trebuie sa stii exact care este scopul tau final; fara o privire de ansamblu iti va fi greu sa hotarasti cu precizie ce e de facut. Pentru a-ti atinge obiectivele, trebuie sa parcurgi patru pasi:
1. Stabileste unde esti acum;
2. Decide unde ai vrea sa fii;
3. Hotaraste cum vei ajunge acolo;
4. Stabileste cum vei sti ca ai ajuns acolo.

Stiind exact care sunt scopurile pe care vrei sa le atingi, iti vei putea planifica munca si te vei indrepta in directia cea buna. Ordoneaza-ti prioritatile si va reiesi clar ce trebuie sa faci si in ce ordine. Pentru a planifica eficient trebuie sa stii: 
- sa analizezi situatia curenta; 
- sa decizi ce trebuie sa realizezi; 
- sa hotarasti cum vei realiza aceste lucruri; 
- sa evaluezi progresul si sa faci ajustari pe parcurs.

Organizarea
Pentru a trece de la plan la actiune, trebuie sa organizezi tot ceea ce vrei sa se intample. Aceasta presupune divizarea muncii si specificarea resurselor (atat materiale, cat si umane) necesare pentru a duce la bun sfarsit toate sarcinile, precum si alocarea corecta a acestor resurse. 
A organiza inseamna a gandi lucrurile in profunzime si a hotari:
- ce sarcini trebuie indeplinite; 
- ce materiale vor fi necesare pentru fiecare sarcina in parte;
- cine va indeplini aceste sarcini. 

Pentru a fi un bun organizator, trebuie:
- sa gandesti logic;
- sa fii capabil sa aloci corect resurse;
- sa iei decizii corecte.

Dirijarea
Pentru a dirija corect orice operatiune, trebuie sa ghidezi si sa instruiesti in acelasi timp. Trebuie sa stii, in primul rand, sa lucrezi cu oamenii. Fii atent! Poti sa planifici si sa organizezi pana la epuizare, dar daca nu dirijezi corect operatiunile de punere in practica a planurilor vei sfarsi facand tu totul. 

Oamenii au nevoie de directie pentru ca actiunile lor sa fie eficiente, deci este important sa te asiguri ca toti cei implicati stiu:
- care sunt obiectivele generale;
- care sunt sarcinile pe care le au de indeplinit; 
- ce standarde trebuie atinse. Oamenii care stiu de ce trebuie sa faca anumite lucruri muncesc mai eficient, obtin rezultate mai bune. Ei vad scopul actiunilor lor si sunt capabili sa-si utilizeze spiritul de initiativa mai constructiv.

Ca sa dirijezi ca la carte resursele umane din subordinea ta, trebuie sa stii: 
- sa conduci oamenii in directia cea buna;
- sa le comunici ceea ce trebuie facut; 
- sa-i motivezi sa munceasca bine.

Controlul
Pentru a controla o actiune, trebuie sa fii expert in a urmari tot ce se intampla in jurul tau. Controlul este functia prin care compari ceea ce se intampla in realitate cu ceea ce ar fi trebuit sa se intample conform planului. Asta inseamna sa urmaresti directia corecta, sa iei masuri corective, sa maresti presiunea sau sa pui frana atunci cand este nevoie.
Pentru a face toate acestea, trebuie: 
- sa percepi corect situatia curenta; 
- sa tii in permanenta un ochi atintit asupra detaliilor; 
- sa evaluezi performantele oamenilor.

Pentru a controla eficient trebuie: 
- sa fii atent la desfasurarea tuturor actiunilor; 
- sa compari performantele obtinute cu standardele fixate;
- sa iei decizii si sa le pui in practica.


|
|
Va rugam introduceti numele!

Adauga comentariu


Numele dvs:

Comentariu:

Verificare:




RSS 2.0 - Blog.ideideafaceri.ro Flux RSS | Ajutor

Idei de afaceri | Cum sa incepi o afacere | Afaceri mici | Afacerea ta | Afaceri profitabile | Leadership/management | Marketing | Bani si fonduri europene nerambursabile | Editorial