Tags: concept, afaceri, companii, succes, oportunitati, servicii, sef

Exista oameni inteligenti si ambitiosi care se vad deodata ajunsi in situatii de unde viitorul lor pare sumbru. Ce fac ei de obicei in aceste situatii?

 

Se straduiesc mai mult. Incearca sa recupereze handicapul prin ore intregi de munca asidua si eforturi. Secretul succesului, cred ei, este sa muncesti pe rupte, sa-ti faci treaba mai bine decat cel de langa tine, iar averea si celebritatea iti vor iesi in cale. Corect?

 

Total gresit. Straduieste-te mai mult, rareori ajungi pe drumul spre succes. Straduindu-te mai cu cap, s-ar putea sa reusesti. Si aici apare din nou povestea cu odraslele cizmarului. Se intampla de prea multe ori ca oamenii din conducere sa nu fie in stare sa aiba grija de propriile cariere.

 

Strategia lor promotionala se bazeaza adesea pe presupunerea naiva ca munca asidua si capacitatile intelectuale sunt tot ceea ce conteaza. Asa ca muncesc pe branci, asteptand ziua in care cineva ii va atinge pe umar cu bagheta magica. Insa acea zi se lasa indelung asteptata.

 

Adevarul este ca rareori depinde de tine sa gasesti calea spre avere si celebritate. Singurul drum sigur spre succes presupune gasirea unui cal potrivit pentru a castiga. S-ar putea ca orgoliul tau sa nu accepte prea usor acest lucru, dar succesul in viata tine mai mult de ceea ce altii pot face pentru tine, decat de ceea ce poti face tu insuti.

 

Nu te intreba ce poti face tu pentru compania ta. Intreaba-te ce poate face compania ta pentru tine. Daca vrei sa profiti la maximum de oportunitatile pe care ti le poate oferi cariera ta, trebuie sa fii permanent cu ochii in patru si sa gasesti ceea ce poate fi calul care iti aduce castigul in aceasta cursa.

 

Primul cal demn de luat in considerare este compania ta. Incotro se indreapta compania ta? Drept vorbind, are vreun scop precis?

 

Prea multi oameni capabili si-au ingropat perspectivele de succes in situatii care sunt sortite esecului. Dar esecul, cel putin, iti ofera o a doua sansa. Intr-o postura mai delicata se afla companiile ale caror sanse de dezvoltare sunt sub medie.

 

Indiferent cat de stralucit ai fi, nu vei obtine niciodata randament jucand de partea perdantului. Chiar si cel mai bun ofiter de pe Titanic a ajuns pana la urma sa imparta aceeasi barca de salvare cu cel mai slab dintre ofiteri. Si asta in conditiile in care a avut norocul sa prinda acea barca.

 

Nu poti duce totul pe umerii tai. Atunci cand compania ta nu are nici un viitor, schimb-o. E adevarat, nu poti intotdeauna sa alegi un IBM sau un Xerox, dar, cu toate acestea, te poti descurca considerabil mai bine.

 

Opteaza pentru ramurile in plina dezvoltare, pentru tehnologii ale viitorului, asa cum sunt computerele, electronicele, comunicatiile. Orienteaza-te catre companiile care ofera servicii de leasing, de asigurari, de consultanta, spre institutiile bancare, financiare.

 

Nu uita ca experienta capatata de tine in mediul dominat de tehnologiile depasite ar putea sa te impiedice sa vezi oportunitatile pe care le-ai avea in arii cu produse sau servicii diferite. In special servicii.

 

Iar atunci cand te decizi sa-ti schimbi locul de munca si sa te alaturi uneia dintre aceste companii de perspectiva, nu intreba doar cu cat au de gand sa te plateasca astazi. Intreaba-i si cu cat vor avea posibilitatea sa te plateasca in viitor.

Al doilea cal posibil castigator este propriul sef. Acum pune-ti aceleasi intrebari si in legatura cu seful tau.

 

Are vreun scop bine definit? Si daca nu, cine din jurul tau are? Incearca intotdeauna sa lucrezi pentru persoana cea mai inteligenta si cea mai competenta la care te poti gandi.

 

Daca arunci o privire la biografiile oamenilor de succes, vei vedea cu surprindere cat de multi au fost tarati pe scara succesului de catre cel de dinaintea lor, ajungand de la o functie umila oarecare pana la cea prezenta, ca presedinte sau director executiv al unei companii importante.

 

Si, totusi, exista oameni carora le place sa munceasca pentru niste incompetenti. Probabil considera ca o floare proaspata iese mai bine in evidenta daca in jurul ei sunt numai flori ofilite. Ei uita ca, de cele mai multe ori, conducerea arunca tot buchetul daca nu este multumita de rezultatele unei operatiuni.

 

Exista doua categorii de indivizi care isi cauta de lucru.

 

Cei din prima categorie sunt din cale afara de mandri de specialitatea lor. Adesea, ei vor spune: "Oameni buni, voi chiar aveti nevoie de unul ca mine. Nu faceti fata in specialitatea mea."

 

Cei care apartin celei de-a doua categorii prefera abordarea opusa: "Sunteti foarte buni in domeniul meu. Faceti o treaba nemaipomenita, iar eu vreau sa lucrez cu cei mai buni."

 

Care categorie are mai multi sorti de izbanda pentru a obtine slujba? Cea de-a doua, bineinteles.

 

Insa, oricat de ciudat ar parea, conducerea are parte mai des de cei din prima categorie. Persoane care se considera experte si care, probabil, au pretentii la o functie importanta si la salarii pe masura. Daca seful tau ajunge departe, exista mari sanse ca tu sa-l urmezi.

 

Al treilea cal cu sanse de reusita este un prieten. Exista nenumarati oameni de afaceri cu multi prieteni apropiati, dar care nu au nici un prieten in afaceri. Fireste, e bine sa ai prieteni apropiati, care cateodata te pot ajuta sa iei un televizor la un pret derizoriu sau sa le pui aparate dentare copiilor, dar acesti prieteni nu-ti pot fi de prea mare ajutor atunci cand trebuie sa-ti gasesti un loc de munca mai buna.

 

Cele mai multe dintre situatiile hotaratoare aparute in cariera unei persoane sunt rezultatul unei recomandari a unui prieten. Cu cat iti faci mai multi prieteni in afaceri in afara organizatiei tale, cu atat mai mari sunt sansele de a ajunge intr-o functie importanta si care sa-ti ofere satisfactii.

 

Nu-i suficient doar sa-ti faci prieteni. Trebuie sa stii sa mentii si sa antrenezi acest cal al prietenei. Daca nu faci acest lucru, nu vei putea conta pe el la nevoie.

 

Atunci cand un vechi prieten de afaceri, de la care n-ai mai avut vesti de 10 ani, te suna si te invita la pranz, stii sigur ca se intampla doua lucruri: va trebui sa platesti pranzul respectiv si prietenul tau este in cautarea unui job.

 

Cand ai nevoie de un job nou, de obicei e prea tarziu pentru a mai incerca aceasta metoda. Poti avea succes cu calul prieteniei doar daca pastrezi permanent legatura cu toti prietenii tai de afaceri.

 

Trimite-le fragmente de ziare cu articole care i-ar putea interesa, articole de publicitate si scrisori de felicitare atunci cand sunt promovati. Nu porni de la ideea ca oamenii vad intotdeauna materialele in care sunt mentionati. Pentru ca nu este asa. In schimb, ei vor aprecia intotdeauna faptul ca cineva le trimite un articol pe care l-au omis.

 

Cel de-al patrulea cal pe care poti miza este o idee. Cu o noapte inainte sa moara, Victor Hugo a scris in jurnalul sau: "Nimic, nici macar toate armatele din lume, n-ar putea opri o idee al carei timp a sosit."

 

Stim cu totii ca un moment de inspiratie poate sa te duca pe culmi mai rapid decat orice altceva. Insa oamenii asteapta uneori prea multe de la o simpla idee. Ei nu vor numai ca acea idee sa fie nemaipomenita, dar isi doresc sa fie una dintre acelea care sa-i multumeasca pe toti.

 

Nu exista asemenea idei. Daca astepti pana cand o idee va fi acceptata, va fi prea tarziu. Altcineva s-ar putea sa ti-o ia inainte. Sau, asa cum se spunea acum cativa ani: orice drum, o data inceput, duce catre un sfarsit.

 

Atunci cand o idee poate deveni calul tau inaripat, trebuie sa fii dispus sa te expui controverselor si batailor de joc. Trebuie sa fii pregatit sa mergi impotriva curentului.

 

Nu poti fi primul care impune o idee sau un concept, decat daca esti dispus sa iesi in evidenta si sa suporti o multime de insulte pana cand iti va veni vremea. Sa nu-ti fie niciodata teama de conflicte.


Unde ar fi fost Winston Churchill fara Adolf Hitler? Raspunsul este cat se poate de simplu. Dupa ce Adolf Hitler a fost inlaturat, cu prima ocazie publicul britanic l-a fortat pe Winston Churchill sa-si dea demisia.

 

O idee sau un concept care nu provoaca un conflict cat de mic nu este catusi de putin o idee. De fapt, nu este ceva care sa merite atentie.

 

Cel de-al cincilea cal posibil castigator este increderea. Increderea in ceilalti si in ideile lor. Pentru a-ti demonstra cat este de important sa cauti dincolo de tine in aflarea unei sanse, iti voi spune povestea unui om care a fost o epava o mare parte din viata lui.

 

Numele lui era Ray Kroc. Era mai batran decat multi altii si nu era mai nimic de capul lui, pana cand a intalnit doi frati care i-au schimbat viata. Fratii aveau o idee, dar nu aveau increderea necesara pentru a si-o sustine. Asa ca, in schimbul catorva banuti, i-au vandut lui Ray Kroc si ideea, si numele. El a devenit unul dintre cei mai bogati oameni din America, cu o avere de sute de milioane de dolari. Cine erau fratii? E vorba despre fratii McDonald. De fiecare data cand mananci un hamburger McDonald’s, aminteste-ti ca numai viziunea, curajul si perseverenta unui strain au facut din McDonald’s un lant de restaurante de succes. Si nu doi tipi care se numeau McDonald.

 

Cel de-al saselea cal posibil castigator esti tu insuti. Mai exista un singur cal cu sanse de reusita. Unul incomod, dificil si imprevizibil. Si cu toate acestea, oamenii se incapataneaza de multe ori sa parieze pe el. Rezultatele sunt minime.

 

Acel cal esti tu insuti. E posibil sa reusesti in afaceri sau in viata de unul singur. Dar nu e deloc usor. Ca si viata, Afacerile sunt o activitate sociala. Exista tot atatia colaboratori, cat si concurenti. Sa luam, de pilda, vanzarile. Nu poti face vanzare de unul singur. Cineva trebuie sa mai si cumpere ceea ce vinzi tu.

 

Aminteste-ti ca jocheii care ies invingatori nu sunt neaparat cei mai buni, cei mai inteligenti sau cei mai puternici. Cursa nu o castiga intotdeauna jocheul cel mai bun.

 

Castiga acela care alege calul mai bun. Asa ca alege-ti un cal si porneste la drum cu toata forta.


Sursa: "Cum te poti face vazut si auzit pe o piata de desfacere supraaglomerata", Al Ries si Jack Trout

 

 

|
|
Va rugam introduceti numele!

Adauga comentariu


Numele dvs:

Comentariu:

Verificare:




RSS 2.0 - Blog.ideideafaceri.ro Flux RSS | Ajutor

Idei de afaceri | Cum sa incepi o afacere | Afaceri mici | Afacerea ta | Afaceri profitabile | Leadership/management | Marketing | Bani si fonduri europene nerambursabile | Editorial