Tags: safari, excursii, euro, afaceri

Cand spunem "safari" ne gandim la o expeditie in Kenya, Tanzania, Mozambic sau alt stat african. Astfel de expeditii aduc in fiecare an in Africa mii de turisti de pe celelalte continente, satui de gradinile zoologice din marile orase si curiosi sa vada animalele savanei la ele acasa. Si este lesne de imaginat ca, daca pentru iubitorii naturii safari reprezinta o vacanta reusita, pentru localnicii care il organizeaza safari constituie o sursa importanta de venituri.

Vi se va parea curios, dar o asemenea afacere poate prinde contur si in Europa. La prima vedere e greu de crezut - cum sa organizezi un safari intr-o tara care nu are elefanti, lei sau tigri? - dar, ei bine, se poate. Nu este vorba insa de un safari propriu-zis, ci de o incursiune in natura alaturi de un ghid competent, care ne poate demonstra ca stim foarte putine despre plantele si vietuitoarele din jurul nostru. Propunerea devine cu atat mai incitanta cu cat putem sa ne bucuram deopotriva de o intalnire relaxanta cu natura si de o lectie despre mediul inconjurator, oferita de un specialist.

Pentru Michael Anselm, un tanar german de 36 de ani, licentiat in Biologie, ideea aceasta s-a dovedit foarte profitabila. O tema a sa de studiu din facultate - flora si fauna din estul Germaniei - a devenit astfel baza unei afaceri de mare succes: safari in natura.

O afacere inceputa in studentie
"Inca din timpul anilor de studiu am inceput sa organizez primele expeditii safari, pentru prieteni si colegi de facultate", isi aminteste Anselm. "Pe masura ce se apropiau examenele de absolvire, ma speria din ce in ce mai tare perspectiva unei activitati teoretice. Am pariat cu mine insumi ca n-o sa-mi tocesc niciodata coatele intr-o munca de birou". Asa ca, la putin timp dupa absolvire, a incercat sa puna intr-un tot cunostintele sale despre natura cu un plan de afaceri preluat dupa modelul expeditiilor africane. Astfel s-a nascut, in decembrie 1998, afacerea Natursafaris Gmbh care, in loc de lei sau scorpioni, propunea clientilor castori, lilieci si vulturi de mare.

Primul safari comercial l-a organizat in primavara lui 1999 si s-a bucurat de mare succes. Au urmat alte si alte expeditii, fiecare cu opt-zece clienti, care au inceput sa-i aduca din ce in ce mai multi bani. "70% dintre clientii mei sunt femei, iar varsta medie a acestora este spre 50 de ani. Sunt oameni foarte interesanti, curiosi si dornici sa stie cat mai multe. Imi aduc aminte ca am luat o data in expeditie o femeie de 84 de ani. Era vorba de un tur de cateva zile in canoe, la care nu reusesti sa faci foarte usor fata din punct de vedere fizic. Cu toate acestea, clienta aceea mi-a demonstrat ca psihicul uman poate sa invinga orice neputinta fizica, chiar si imbatranirea organismului".

45% profit la fiecare expeditie
Safari-urile sunt temeinic organizate. Punctul de intalnire pentru fiecare astfel de expeditie este Gara Centrala din Hamburg. De aici, Anselm preia turistii, ii imbarca intr-un microbuz inchiriat si incepe aventura. Este de la sine inteles ca, inainte de fiecare calatorie, Michael cerceteaza foarte bine zona de destinatie, cauta poteci pentru drumetii si posibilitati de cazare si masa in zona respectiva si intocmeste programul-cadru.

Afacerea este extrem de profitabila. De exemplu, un safari de patru zile in Parcul National Muritzer, renumit pentru vulturii de mare, costa 398 de euro de persoana, iar grupul are 5-11 turisti. In pretul biletului sunt incluse pensiunea si cazarea. Castigul lui Anselm este de 45%, adica de aproape 1.800 de euro/safari de 10 persoane.

Cheia succesului acestei afaceri o reprezinta cunostinte bogate despre lumea animala si vegetala ale intreprinzatorului: "Participantii sunt intotdeauna uimiti cand le povestesc ca exista peste 50 de varietati de libelula, ca in jurul nostru isi etaleaza frumusetea peste 200 de specii de pasari sau ca admiram o padure de castani cu varsta de 500 de ani". La fel de mult conteaza si creativitatea, pentru ca trebuie sa se gandeasca mereu la noi categorii cu clientii, noi teme de safari sau noi destinatii. Si toate acestea trebuie sa se intample intr-un timp foarte scurt, pentru ca afacerea sa nu lancezeasca si pentru ca oferta sa fie din ce in ce mai variata si mai atragatoare. De exemplu, Anselm intentioneaza sa atraga si clienti cu posibilitati financiare mai mari, prin organizarea unor excursii de relaxare adresate managerilor suprasolicitati. Primul test al acestei noi tinte a fost trecut cu succes. Anselm a invitat intr-o astfel de excursie un psiholog si un om de afaceri, care s-au dovedit entuziasmati de linistea odihnitoare pe care o poate aduce o incursiune in natura.

Din cauza vremii, din noiembrie pana in martie el nu organizeaza nici un safari, totusi nu prea are timp liber. "In perioada de iarna, imi pregatesc, de exemplu, noul catalog de prezentare, iar asta inseamna multe zile si nopti pierdute...". El are ambitii foarte mari pentru viitor: "Pentru ca afacerea sa dea randament maxim trebuie sa am in acest an peste 240 de clienti". Se gandeste chiar si la organizarea de safari in alte tari, pentru a acoperi perioada moarta din iarna. Primele destinatii vizate sunt Spania si Grecia, a caror flora si fauna le cunoaste foarte bine.

Cum sa profiti de pe urma atacurilor teroriste
Desi acum merge ca pe roate, afacerea s-a lovit pe parcurs de destule dificultati. "Toamna lui 2001 a fost perioada cea mai grea", isi aminteste Anselm. "Atacurile teroriste din 11 septembrie au facut ca toate afacerile turistice sa se confrunte in Germania, la fel ca in toata lumea, cu mari probleme. Brusc, nimeni n-a mai avut chef sa plece nicaieri".

Dar, oricat de nepotrivit ar suna, Natursafaris Gmbh a avut totusi de profitat, pe termen lung, de pe urma atacurilor teroriste. Dupa ce socul a trecut, activitatile turistice s-au intensificat la nivel national, in defavoarea deplasarilor in strainatate, germanii preferand sa-si petreaca concediile in tara, de teama unor replici ale atacurilor teroriste. Astfel, in primele trei luni ale anului urmator, tanarul biolog s-a bucurat de peste 100 de cereri pentru expeditii. 

 

 

|
|
Va rugam introduceti numele!

Adauga comentariu


Numele dvs:

Comentariu:

Verificare:




RSS 2.0 - Blog.ideideafaceri.ro Flux RSS | Ajutor

Idei de afaceri | Cum sa incepi o afacere | Afaceri mici | Afacerea ta | Afaceri profitabile | Leadership/management | Marketing | Bani si fonduri europene nerambursabile | Editorial