"Cele mai bune afaceri se fac la golf, la tenis si la vanatoare." A spus-o Ion Tiriac la un moment dat, pe post de explicatie (?) pentru macelurile de mistreti organizate la Balc, intru placerea unor politicieni si oameni de afaceri cu greutate.
Las deoparte vanatoarea in sine, ca activitate recreativa. Mi se pare o tampenie. (Vorba unui personaj dintr-un serial TV: "Nu inteleg cum poti sa zbori creierii unei caprioare nevinovate si sa numesti asta sport.") Pun in schimb accentul pe afirmatia propriu-zisa, pentru ca mi se pare ca ea intareste o opinie des intalnita in Romania: aceea ca pentru a face afaceri ai nevoie de relatii

Este o opinie care la nivelul omului de rand suna cam asa: daca nu cunosti persoanele potrivite, care sa te ia si pe tine in combinatii profitabile sau care macar sa-ti faciliteze accesul la "cascaval", nu ai nici o sansa. Iar exemple de combinatii profitabile omul de rand are destule, toate furnizate de cei 18 ani de tranzitie: un schimb avantajos de terenuri cu Statul, o licitatie trucata pentru o lucrare finantata de la buget, o privatizare pe 1 leu care-ti aduce active de miliarde, contracte babane de consultanta platite din bani publici - adica lucruri pentru care, in mod evident, ai nevoie de relatii.

OK, se pot castiga bani si asa, doar ca e o mica problema: exemplele enumerate mai sus nu sunt afaceri. Ci doar niste aranjamente infecte. O afacere in adevaratul sens al cuvantului nu are nevoie de o alta relatie in afara de cea directa, cu clientul - lucru valabil mai ales pentru afacerile mici care, din punctul meu de vedere, sunt adevaratele afaceri. Tu si clientul. Cerere si oferta in stare pura. 
A, daca e vorba de supt banul public sau de alte inginerii financiare - acolo, intr-adevar, ai nevoie de relatii. Dar sa avem bunul simt sa nu numim aceste mizerii afaceri.

 

 

|
|
Va rugam introduceti numele!

Adauga comentariu


Numele dvs:

Comentariu:

Verificare:




RSS 2.0 - Blog.ideideafaceri.ro Flux RSS | Ajutor

Idei de afaceri | Cum sa incepi o afacere | Afaceri mici | Afacerea ta | Afaceri profitabile | Leadership/management | Marketing | Bani si fonduri europene nerambursabile | Editorial