Tags: retele sociale, afaceri online, linkedin, facebook

Aparute  recent  ca  o  modalitate  de  a  intra  in  contact  cu  fosti  colegi,  cu  prieteni  aflati  pe  alte meleaguri  sau  pur  si  simplu  ca  o  modalitate  de  a  cunoaste  oameni  noi,  retelele  sociale  ofera oportunitati nebanuite pentru afaceri.

Un studiu Nielsen aparut luna aceasta (martie 2010) arata ca doua treimi din utilizatorii de Internet sunt membri ai unei retele sociale, un sector care reprezinta aproape 10% din timpul petrecut in spatiul virtual. Site-urile de socializare ocupa in prezent locul 4 in topul celor mai populare sectoare on-line, dupa motoare de cautare, portaluri si aplicatii software.

Retele sociale au un potential mai mare de a genera profit decat cei mai multi ar crede.

Promovarea brandurilor prin retelele sociale

Criticii afirma ca retele sociale au doua mari dezavantaje. Primul este acela ca oamenii acceseaza mediul virtual pentru a petrece timp cu prietenii lor, si in  consecinta acorda putina atentie reclamelor. Al doilea dezavantaj este dat de caracterul personal al paginilor utilizatorilor retelelor sociale. Cele  mai  multe  companii  nu  si-ar  asuma  riscul  de  a  aparea  alaturi  de  exemple  de osbscenitate sau rasism. Cu toate acestea, audienta retelelor sociale este mai mare decat a oricarei televiziuni din lume.

Totodata, un banner electronic postat pe pagina unei retele sociale are un grad de  expunere  mai  mare  decat  un  banner  amplasat  pe  strazile  oricarui  mare  oras.  Bannerele electronice au avantajul ca asigura conexiunea rapida dintre potentialul client si produsele firmei printr-un click. Mai mult, companiile pot directiona reclamele cu mare precizie spre clientii potentiali utilizand informatiile detaliate pe care retelele sociale le ofera despre utilizatorii lor: de la varsta, sex si nivel de educatie pana la arii de interes.  

Sony Pictures Entertainment  a realizat de curand un experiment pentru testa eficienta retelelor sociale. Studio-ul a lansat o serie de reclame pe Facebook pentru trei dintre filmele promovate printr-o campanie traditionala la televizor. "District 9" a fost promovat in randul barbatilor tineri, "Julie and Julia" in randul femeilor de varsta mijlocie iar "The Ugly Truth" in randul femeilor tinere. Gradul de cunoastere al filmelor a fost masurat o data dupa campania TV si o data dupa campania de pe  retelele sociale. Rezultatele au fost in favoarea campaniei on-line. 

O alta firma care a testat eficienta retelelor sociale de a crea brand awareness este Toyota. In 2009, compania a lansat competitia "Rock the Space" pe MySpace in care formatii din toata lumea au fost invitate sa trimita demo-uri cu muzica. Competitia a strans mai mult de 18.000 de  demo-uri  iar  utilizatorii  MySpace  au  votat  cel  mai  bun  demo. Doug  Frisbie,  coordonatorul competitiei  a afirmat ca actiunea de  marketing  a depasit cu mult asteptarile  firmei  cu privire  la promovarea brandului. Experientele celor doua firme arata potentialul pe care retelele sociale il au in promovarea brandurilor, bazat pe un efect multiplicator.

Astfel, un utilizator face o recomandare pe pagina personala care este conectata cu pagina altor utilizatori, ale caror pagini sunt conectate la randul lor cu cele ale altor utiliizatori. Specialistii in marketing au aratat ca astfel de recomandari sunt extrem de importante in deciziile de cumparare. Prin structura lor, retelele sociale au capacitatea de a accelera procesul de cumparare.

Un mod inteligent de recrutare a angajatilor

Spatiul virtual imita lumea reala. Daca unele retele ca Facebook, MySpace sau Twitter sunt orientate spre socializare, altele la LinkedIn, Viadeo in Franta, Xing in Germania sunt axate pe business. Aceste site-uri adresate profesionistilor, desi mult mai mici decat cele de socializare incep sa aiba un efect important pe piata muncii.

Managerii de resurse umane au acum la indemana un instrument extrem de util pentru recrutarea noilor angajati. Cele mai multe retele sociale sunt organizate sub forma grupurilor specializate pe domenii de activitate, cu profile complete ale membrilor care ofera informatii despre experienta de munca sau educatia urmata. LinkedIn are peste 500.000 de astfel de grupuri. Criticii ar spune ca informatiile despre potentialii angajati se regasesc in CV-urile care in ultima perioada aglomereaza casutele de e-mail ale celor mai multe firme. Dar retelele sociale ofera informatii  "soft" despre persoanele prezente in mediul virtual: opinii despre ceea ce se intampla in lume, hobby-uri, prieteni, experiente zilnice, planuri pentru viitor. Toate aceste informatii  alcatuiesc profilul  unui  potential candidat si releva trasaturile sale de personalitate.

Cei mai multi manageri testeaza candidatii pentru job-uri in etape de interviu pentru a identifica informatiile "soft". Acum, cu ajutorul retelelor sociale managerii inspirati pot arde cateva dintre etapele de selectie si pot alege candidati care se apropie de angajatul ideal pe care il cauta.

Un alt mare avantaj pe care retelele sociale il genereaza este reducerea costurilor cu recrutarea. Unele retele sociale, ca LinkedIn ofera servicii specializate de identificare a talentelor. Intel sustine ca economiseste milioane de dolari anual prin  recrutarea managerilor prin LinkedIn decat prin recrutarea cu ajutorul agentiilor   de headhunding. US cellular, o companie americana de telecomunicatii a declarat ca a economisit peste 1 milion de dolari in 2009 pentru recrutare prin utilizarea   LinkedIn decat prin utilizarea canalelor traditionale. 

O cercetare realizata de Career.Builder.com anul trecut a aratat ca din 2.700 de manageri din SUA, 45% au cautat candidati pentru job-uri pe retele sociale si mai mult de o treime au angajat persoane descoperite pe astfel de site-uri.

Intr-un context al afacerilor globale, retelele sociale par sa fie cheia pentru succesul multor companii. Multe alte aplicatii pentru  business ale site-urilor de socializare asteapta sa fie descoperite.

Autor: Teo Manole

 

|
|
Va rugam introduceti numele!

Adauga comentariu


Numele dvs:

Comentariu:

Verificare:




RSS 2.0 - Blog.ideideafaceri.ro Flux RSS | Ajutor

Idei de afaceri | Cum sa incepi o afacere | Afaceri mici | Afacerea ta | Afaceri profitabile | Leadership/management | Marketing | Bani si fonduri europene nerambursabile | Editorial