Hartia igienica este un produs de larg consum despre care specialistii in marketing spun ca face parte din categoria bunurilor „low-involvment". Asta inseamna ca procesul de achizitionare presupune o implicare minima din partea consumatorului, cu alte cuvinte nu stai prea mult pe ganduri cand cumperi. Lucru valabil si pentru alte bunuri, gen sapun sau pasta de dinti, al caror volum de vanzari este un indicator al gradului de civilizatie al unei societati. Dar inchipuiti-va acum ce efect ar avea  aceasta hartie igienica daca ar fi imprimata cu un mesaj publicitar, o caricatura, un text haios, un logo sau o imagine (pe toata lungimea rolei). Trecand peste falsa pudoare, ea ar constitui o adevarata oportunitate de afaceri. Un stand intr-un supermarket in care sa expuneti si sa vindeti acest produs ar atrage multi clienti si tot ce ati avea de facut dvs. ar fi sa preluati comenzile de la cei interesati (ce imagine sau ce text isi doresc sa imprime) si sa le transmiteti unei tipografii cu care colaborati. Evident, puteti avea si propriul echipament necesar tiparirii, dar aceasta ar presupune o investitie mai mare. Oricum, daca va hotarati sa demarati afacerea, tineti cont ca aveti un avantaj major: sunteti primii pe piata autohtona.

O afacere noua   
Comercializarea de hartie igienica imprimata este o noutate chiar si pentru piata americana, cu atat mai mult pentru piata noastra. Afacerea a cunoscut un adevarat boom in toamna anului 2001, cand o companie din California a scos pe piata suluri pe care erau tiparite chipurile unor dictatori si ale unor teroristi. La pretul de 5 $ pentru  un set de patru suluri, intreprinzatorul nord-american a vandut atunci mai mult de 10.000 de bucati, atat prin propriul magazin, cat si on-line. In 2002, o companie din Germania l-a imitat oarecum, lansand pe piata hartia igienica tiparita cu texte din romane politiste (nemtii au mers pe ideea ca toaleta este „unul dintre putinele spatii unde oamenii mai citesc"). Iar, ulterior, cateva agentii de publicitate din Marea Britanie au inceoput sa foloseasca intens, ca suport pentru mesajele clientilor lor, hartia igienica.

Iata, deci, o afacere noua pe care o puteti aborda si dvs. Un magazin sau un stand la care sa vindeti acest produs nu presupune o investitie prea mare. Nu aveti nevoie decat de un computer pe care sa prelucrati ceea ce-si doresc clientii sa tipareasca, sa va faceti un stoc de hartie, sa preluati comenzile si apoi sa le dati in lucru la o tipografie. Pe hartie pot fi tiparite mesaje publicitare, imagini, caricaturi, literatura, mesaje haioase, benzi desenate, anecdote etc., in general orice,  in policromie sau la o culoare, cu o singura mentiune impusa de conditiile tehnice ale procesului de tiparire: este vorba de o aceeasi imagine imprimata, care se repeta pe toata lungimea sulului de hartie.

Despre tehnica de imprimare
Hartia si cerneala

In general, hartia igienica este disponibila gata taiata la dimensiunile standard. Trebuie sa stiti insa cateva lucruri suplimentare despre acest material, daca ati decis sa porniti afacerea. Aceste cunostinte va vor prinde bine in relatia pe care o veti avea cu lucratorii din tipografie, pentru ca este foarte important sa pareti niste profesionisti in domeniu. Hartia este un strat subtire de fibre vegetale si, in cazul multor sortimente, compozitia prezinta si fibre de lemn. Hartia in sul continuu se fabrica astfel: fibrele de lemn curg intr-o sita din sarma, care determina fibrele sa se alinieze paralel cu directia de agitare. Pe masura ce apa curge, "tesatura" este capabila sa se ridice, dupa care este trecuta prin niste tamburi, pentru a indeparta surplusul de apa, apoi peste rulourile de uscare care indeparteaza apa ramasa. Hartia astfel obtinuta este apoi tratata, netezita si bobinata. Cerneala folosita la tiparire trebuie sa aiba o formula speciala care sa nu atace pielea, sa fie organica, non-toxica, biodegradabila si sa nu pateze. In general sunt folosite cernelurile pe baza de apa, datorita posibilitatilor de reciclare a apelor reziduale rezultate in urma procesului de imprimare.

Tehnica de tiparire
Pentru a tipari ceva pe hartie igienica, se foloseste o tehnica numita flexografie (utilizata si la imprimarea pe servetele, hartie pentru ambalaje sau pe tapet). In mare, aceasta presupune urmatoarele: hartia de imprimat trece printr-o retea de cilindri rotativi acoperiti cu cauciuc sau fotopolimeri. Placa tipografica este stropita cu cerneala, care apoi este transferata prin contact direct pe suprafata materialului brut. Se folosesc de regula cerneluri cu uscare rapida, pe baza de apa (cu vascozitate mica), fiind astfel respectate normele de protectie a mediului. Apa reziduala generata in urma procesului de tiparire poate fi purificata cu usurinta. Este o tehnica utila cand se doreste tiparirea unui volum destul de mare de hartie, deoarece permite reproducerea atat la o culoare, cat si in policromie.

Cum se deruleaza afacerea
Sunt doua posibilitati:
1) puteti avea propriul dvs. echipament de tiparire, care foloseste ca tehnica de tiparire flexografia. Un asemenea echipament poate fi achizitionat din import de la diversi furnizori, cum ar fi Cooper Printing Machinery, www.cooperprint.co.uk. sau Old Mill Sales din Middleton Massachusetts, S.U.A., care vinde utilaje tipografice folosite sau aflate in lichidare de stoc (mai multe informatii despre utilaje si echipamente tipografice pot fi gasite la adresa www.paperfiber.com;

2) puteti avea un mic magazin sau chiar un stand unde sa expuneti cateva mostre si unde sa preluati comenzile de la clienti. Acesta poate fi situat intr-un mare centru comercial sau intr-o zona cat mai circulata. Aici puteti primi comenzile,  indiferent ca este vorba de un text sau de o caricatura. Un computer va este necesar pentru pregatirea comenzii pentru tipar.  Dvs nu aveti decat sa prelucrati iamginile, sa le transferati pe un support (zipp, CD, jazz), intr-un format convenabil, folosind un program adecvat (Photoshop, Quark, Pagemaker, Corel Draw) si sa le trimiteti la tipografie. Pentru a obtine un tipar de calitate ar fi bine ca documentul sa aiba o rezolutie de cel putin 150 dpi. De asemenea, trebuie sa tineti cont de dimensiunile hartiei pe care se va tipari - in functie de acestea veti comunica clientilor care este suprafata pe care se poate imprima ceea ce-si doresc. Cu cat cantitatea de suluri de hartie este mai mare cu atat pretul este mai mic. Timpul de executie, dupa ce clientul si-a dat aprobarea finala pe lucrarea ce urmeaza sa fie tiparita este, de regula, de doua saptamani pentru o cantitate cuprinsa intre 4 si 960 de suluri de hartie.

Presupunand ca aveti un stand intr-un mare centru comercial, ar fi bine sa expuneti cateva modele de suluri de hartie imprimate cu un subiect ales de dvs. Pe langa acestea e bine sa aveti si un catalog cu diverse exemple de imagini/mesaje ce pot fi imprimate. Catalogul trebuie aratat tuturor clientilor interesati si, bineinteles, fiti receptivi la toate propunerile venite din partea acestora. Este o buna modalitate de a testa preferintele clientilor, de a le observa reactia in fata acestui bun de consum mai aparte. Asa veti afla destul de repede daca sunteti pe drumul cel bun.

Scurta istorie
Hartia igienica dateaza din sec. XIV, cand a fost produsa special pentru folosinta unui imparat chinez. Forma ei diferea insa de ceea ce cunoastem astazi - ea se livra sub forma unor foi de aproape 1 mp. Lucrurile s-au ameliorat pe la jumatatea sec. XIX, cand au aparut pachete de cate 500 de bucati impaturite, asemanatoare pachetelor actuale de servetele, iar in 1890 compania Scott Paper Co. a introdus tubul de carton pe care se infasoara hartia, obtinand astfel un plus de comoditate in utilizare. Cu toate ca era principalul producator de pe piata, Scott Paper Co. a refuzat sa-si puna numele pe noul produs, considerand ca asocierea numelui sau  cu articolul de igiena atat de "greu de pronuntat" nu i-ar fi favorabila. Au existat insa firme distribuitoare care n-au avut asemenea retineri si care au acceptat ca hartia igienica sa  fie comercializata sub numele lor. Astfel, la inceputul  secolului XX, Waldorf Hotel din New York devenea lider mondial in afacerea cu acest bun de larg consum.

Marea criza a hartiei igienice
In seara zilei de 19 decembrie 1973, canalul american NBS a difuzat ca de obicei programul de divertisment "Johnny Carson Show", program ce se bucura, datorita farmecului animatorului Johnny Carson, de un succes deosebit. Cu cateva ore inainte de inceperea show-ului, unul dintre textieri i-a atras atentia lui Carson asupra unei stiri: conform acesteia, un congresman criticase guvernul pentru faptul ca rezerva nationala de hartie igienica era prea mica. Ideea i-a suras lui Johnny Carson, care a dezvoltat-o in timpul spectacolului intr-o cascada de gaguri. S-a intamplat insa ca o seama de ascultatori, incredintati ca aluziile ironice ale actorului ascund un substrat real... Continuare 

 

 

|
|
Va rugam introduceti numele!

Adauga comentariu


Numele dvs:

Comentariu:

Verificare:




RSS 2.0 - Blog.ideideafaceri.ro Flux RSS | Ajutor

Idei de afaceri | Cum sa incepi o afacere | Afaceri mici | Afacerea ta | Afaceri profitabile | Leadership/management | Marketing | Bani si fonduri europene nerambursabile | Editorial